INDBLIK I VORES

ESG

OG AMBITIONERNE HEROM

At arbejde med bæredygtighed er ikke nyt for Herning Vand. Det har altid ligget som en naturlig del af den måde, vi tilgår vores opgaver på. Set i lyset af de udfordringer, vi – dels som samfund, dels som forsyningsselskab – står over for i form af intensiverede klimaforandringer, generationsforureninger som PFAS og et aldrende afløbssystem, er der dog behov for øget fokus.

Derfor er afsættet for vores nye strategi også ESG. ESG står for Environmental, Social og Governance, eller på dansk: miljømæssig, social og selskabsledelse, og er en strategisk retning og en måde at konkretisere arbejdet med bæredygtighed på, gøre det målbart, og netop tage højde for alle tre dele af bæredygtighedsbegrebet.

Vi har ikke lavet en separat ESG-strategi, men har i stedet integreret den fuldt ud i den overordnede virksomhedsstrategi. Det, tror vi på, er den mest effektive måde at arbejde med vores høje ambitioner på. På den måde forholder vi os aktivt til vores påvirkninger på henholdsvis E, S og G i alt, vi gør.

(E) Miljø

Som en miljøbevidst virksomhed, arbejder vi målrettet på at reducere vores klimapåvirkning. Vores målsætning er, at vi skal være klima- og energineutrale for scope 1 og 2 i 2030 og for scope 3 i 2040.

Et fokus indenfor E’et er at reducere vores energiforbrug ved at arbejde med energieffektivisering af alle vores anlæg. Vi ønsker bl.a. at udnytte overskudsvarmen og øge effekten af vores biogasanlæg. Herudover er vores udslip af de klimabelastende gasser lattergas og metangas centralt. I 2024 har vi blandt andet igangsat en målekampagne på lattergas, som giver os et udgangspunkt til at vælge den rette indsats, samt en ombygning af vores biogasanlæg, der vil gøre det topmoderne og samtidig reducere vores metanudslip.

(S) Social

Vi har fokus på at være en attraktiv arbejdsplads, så vi kan fastholde vores dygtige medarbejdere og samtidig tiltrække kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

Vores tal viser, at vi er en virksomhed i udvikling – vores samlede medarbejdertal stiger. I forlængelse af det kan vi også se, at gennemsnitsalderen blandt vores ansatte har været faldende de senere år.

Vores opadgående tal viser også, at vi løfter vores samfundsansvar ved at bidrage til at få flere ind på arbejdsmarkedet gældende både elever, virksomhedspraktikker og andre særlige ansættelser.

Vi arbejder fokuseret med hele tiden at blive dygtigere til at forstå og forebygge ulykker og nærved-ulykker i arbejdstiden. Selv den mindste ulykke vil vi undgå, og derfor bliver det hele også registreret hos os. Dette gælder det fysiske såvel som det psykiske arbejdsmiljø. Vi er i gang med en kompetenceopbygning af alle medarbejdere, da vi ønsker, at alle er klædt på til opgaven.

(G) Selskabsledelse​

Det er vigtigt for os at drive et ordentligt, økonomisk ansvarligt og professionelt selskab. Vi lever naturligvis op til gældende lovgivning og reguleringer. Dette afspejles i vores data. Vi er certificeret efter ISO 14001-Miljøledelse samt ISO 22000-Fødevaresikkerhed, og netop nu arbejdes der hårdt på at kunne leve op til kravene i det nye EU-direktiv NIS2. Herudover har IT-sikkerhed vores største bevågenhed, og vi er i gang med en større oprustning på området.

Grundlaget for vores virksomhedskultur er vores etiske kodeks. Heri beskriver vi den adfærd, vi forventer af vores egne medarbejdere og vores samarbejdspartnere. Det understøttes yderligere af vores whistleblower-ordning.