HISTORIEN OM

Bruddet på Dæmningen

– og hvad vi lærte af det...

Langt størstedelen af tiden har vores kunder vand i hanen. Desværre sker det, at en vandledning går i stykker enten på grund af slitage eller ved et simpelt uheld, hvor en gravemaskine eller andet kommer for tæt på. Det skete torsdag den 5. september, 2024, hvor vi ufrivilligt kom til at skylle Jasminvej i Herning. En hændelse hele Herning kunne mærke, da vandtrykket for en kort periode faldt i store dele af byen. Heldigvis har vi en beredskabsplan, der virker, og nogle rigtig dygtige medarbejdere til at eksekvere på den, så 42 minutter efter alarmen indløb, var ventilerne lukket og trykket normalt igen.

Det her er historien om bruddet og ikke mindst om, hvordan vi bruger en sådan hændelse til at blive klogere og gøre tingene bedre næste gang.

Hvad bruddet lærte os om vores beredskabsplaner

Vi prioriterer beredskab højt, som du kan læse i artiklen ”Når trusler også bliver digitale”, og en vigtig del af det arbejde er evalueringen på bagkant af en hændelse. Her er fokus på hvad, der gik godt og hvad, der kan gøres bedre, så vi sikrer en løbende forbedring af vores arbejde og en fortsat sikker levering af drikkevand. Den overordnede vurdering af håndteringen af bruddet ved Dæmningen er, at vores beredskabsplan fungerer. 42 minutter gik der, fra alarmen indløb, til skaden er identificeret og afhjulpet. Det må siges at være tilfredsstillende.

Men der er også ting, der kan forberedes. Vi havde ikke helt styr på hvilke ventiler, der var blevet lukket i forbindelse med et andet projekt. Det betød, at nogle kunder måtte vente i længere tid på at få vand i hanen. Her har vi igangsat forskellige procedurer, der sikrer, at vi får registreret lukning af ventiler på en måde, så vi altid har overblik over, hvilke ventiler er åbne, og hvilke er lukkede.

Bruddet på Dæmningen viste også, at der er plads til forbedring i forhold til information til vores kunder. Vi informerer normalt om brud og andre driftsforstyrrelser via en sms-service. Vi sendte også en sms til de kunder, der var direkte berørt af bruddet og ikke havde vand i hanen, men vi fik ikke informeret resten af byen om, at trykket faldt. Når vi sender en sms ud, bliver kortet med driftsforstyrrelser på vores website automatisk opdateret med denne information. Problemet her er dog, at information om driftsforstyrrelser ikke umiddelbart er tilgængelig på forsiden af websitet. Den skal man ind på en underside for at finde. Vi er derfor nu i gang med at se på, hvordan vi gør driftsforstyrrelser mere synlige på vores website.

Vil du være sikker på at modtage en sms ved driftsforstyrrelser på din adresse?

Torsdag den 5. september, kl. 06:30
Det er tidlig morgen på det, der for projektleder - og på denne dag også drikkevandsvagt - Thomas Byskov tegner til at blive en hel almindelig torsdag på jobbet.
Torsdag den 5. september, kl. 06:30
Torsdag den 5. september, kl. 06:32
Morgenens stilhed brydes af vagttelefonens ringen. I røret er en lokal entreprenør, der i gang med at udføre en såkaldt styret boring, hvor nogle store kabler skal trækkes gennem jorden. Uheldigvis har entreprenørens bor ramt vores drikkevandledning med deres jordbor, og vandet fosser ud i udgravningen.
Torsdag den 5. september, kl. 06:32
Torsdag den 5. september, kl. 06:35
Thomas er på vej ud til bruddet og snakker i bilen med kollega Mads Riber Rasmussen, der hjemme fra privaten via tablet sender sms ud til de cirka 54 kunder på syv adresser, der ikke har vand. Det er primært kunder på Dæmningen, der må undvære morgenkaffen.
Torsdag den 5. september, kl. 06:35
Torsdag den 5. september, kl. 06:40
Ankommet til Jasminvej får Thomas overblik over skaden. Selve hullet i ledningen er ikke til at se, da der forsat strømmer meget vand op af entreprenørens udgravning, men vandværkerne pumper ca. 1.300m3 vand ud i timen. På en normal morgen pumper systemet ca. 600 m³, og på en varm sommerdag, hvor forbruget er højest, ligger tallet på ca. 900 m³. Det er altså et af de større brud, hvilket betyder, at hele Herning by mærker et betydeligt fald i vandtrykket. Thomas følger planen for sådanne situationer og begynder at lukke for de nødvendige ventiler.
Torsdag den 5. september, kl. 06:40
Torsdag den 5. september, kl. 06:45
Thomas får hjælp af kollegaerne Bjarne Tannebæk og Nikolaj Aagaard til at lukke de resterende ventiler, så vi kan få stoppet skaden. Flere års saltning og asfaltrester omkring dækslerne udfordrer arbejdet med at tilgå ventilerne.
Torsdag den 5. september, kl. 06:45
Torsdag den 5. september, kl. 07:14
42 minutter efter alarmen indløb, er alle ventiler lukket, og det normale vandtryk vender retur i Herning. Af de kunder, der ikke har vand, er en del erhverv herunder Menu og Dyrehospitalet Heden. Dem besøger Thomas for at orientere om situationen og tilbyde levering af vanddunke, så de kan opretholde arbejdet.
Torsdag den 5. september, kl. 07:14
Torsdag den 5. september, kl. 07:36
Imens der klargøres til at udbedre selve skaden, kommer en ny melding ind på vagttelefonen. Der er stadig kunder udover de syv førnævnte adresser, der mangler vand, selv om de burde være forsynet.
Torsdag den 5. september, kl. 07:36
Torsdag den 5. september, kl. 09:00
Årsagen til det manglende vand er nu fundet. I forbindelse med kloakrenovering et nærliggende sted i byen, var en ventil blevet lukket. Lukningen betød, at der ikke løb vand gennem de forventede ledninger. Efter åbning af ventilen er det nu kun de kunder i direkte tilknytning til bruddet, der mangler vand.
Torsdag den 5. september, kl. 09:00
Torsdag den 5. september, kl. 09:15
Arbejdet med at udbedre skaden på den ramte drikkevandsledning sættes i gang. Det sker i samarbejde med entreprenøren, der graver området omkring drikkevandsledningen fri for sand og jord, så vi sikrer, at der ikke er skjulte skader.
Torsdag den 5. september, kl. 09:15
Torsdag den 5. september, kl. 13:30
Det beskadigede rørstykke skæres ud, og der bliver monteret en skylleanordning på begge rørender. Nu kan der åbnes for vandet for de sidste forbrugere, og alle kunder har igen vand. Med en skylleanordning kan vi igangsætte en skylning og senere udtage en vandprøve for at sikre, at der ikke er sket en forurening i forbindelse med bruddet
Torsdag den 5. september, kl. 13:30
De efterfølgende dage...
De kommende dage tester vores laboratorie vandprøven for blandt andet jordbakterier (E.coli og coliforme bakterier). Det er en vigtig og hel normal procedure i forbindelse med et brud. Kvaliteten skal nemlig være helt i orden og leve op til kravene til drikkevand. Med godkendte prøver sikrer vi, at vi ikke sender en eventuel forurening fra bruddet videre ud på ledningsnettet. Da prøverne er godkendte, kan de to rørender samles, og drikkevandsledningen sættes i drift igen.
De efterfølgende dage...

Her ramte vandbruddet i Herning by

Kortet her viser alle de gader i Herning by, der var berørte af bruddet i form af faldende vandtryk.
 
I videoen til højre kan du se, hvordan et vandbrud ser ud.