Langt størstedelen af tiden har vores kunder vand i hanen. Desværre sker det, at en vandledning går i stykker enten på grund af slitage eller ved et simpelt uheld, hvor en gravemaskine eller andet kommer for tæt på. Det skete torsdag den 5. september, 2024, hvor vi ufrivilligt kom til at skylle Jasminvej i Herning. En hændelse hele Herning kunne mærke, da vandtrykket for en kort periode faldt i store dele af byen. Heldigvis har vi en beredskabsplan, der virker, og nogle rigtig dygtige medarbejdere til at eksekvere på den, så 42 minutter efter alarmen indløb, var ventilerne lukket og trykket normalt igen.
Det her er historien om bruddet og ikke mindst om, hvordan vi bruger en sådan hændelse til at blive klogere og gøre tingene bedre næste gang.
Vi prioriterer beredskab højt, som du kan læse i artiklen ”Når trusler også bliver digitale”, og en vigtig del af det arbejde er evalueringen på bagkant af en hændelse. Her er fokus på hvad, der gik godt og hvad, der kan gøres bedre, så vi sikrer en løbende forbedring af vores arbejde og en fortsat sikker levering af drikkevand. Den overordnede vurdering af håndteringen af bruddet ved Dæmningen er, at vores beredskabsplan fungerer. 42 minutter gik der, fra alarmen indløb, til skaden er identificeret og afhjulpet. Det må siges at være tilfredsstillende.
Men der er også ting, der kan forberedes. Vi havde ikke helt styr på hvilke ventiler, der var blevet lukket i forbindelse med et andet projekt. Det betød, at nogle kunder måtte vente i længere tid på at få vand i hanen. Her har vi igangsat forskellige procedurer, der sikrer, at vi får registreret lukning af ventiler på en måde, så vi altid har overblik over, hvilke ventiler er åbne, og hvilke er lukkede.
Bruddet på Dæmningen viste også, at der er plads til forbedring i forhold til information til vores kunder. Vi informerer normalt om brud og andre driftsforstyrrelser via en sms-service. Vi sendte også en sms til de kunder, der var direkte berørt af bruddet og ikke havde vand i hanen, men vi fik ikke informeret resten af byen om, at trykket faldt. Når vi sender en sms ud, bliver kortet med driftsforstyrrelser på vores website automatisk opdateret med denne information. Problemet her er dog, at information om driftsforstyrrelser ikke umiddelbart er tilgængelig på forsiden af websitet. Den skal man ind på en underside for at finde. Vi er derfor nu i gang med at se på, hvordan vi gør driftsforstyrrelser mere synlige på vores website.